PAS OF DE BREVER-WET; WIE WINT?

Afgelopen maand ging ik via JS Consultancy aan de slag bij de gemeente Ermelo. Ik pendel nu 3 keer per week heen en weer vanuit Arnhem. De eerste paar keren stoeide ik nog met de route. Ik pak niet zo snel de navigatie erbij, maar rij graag op mijn planologisch gevoel. Als kilometervreter neem ik dan vaak de snelweg voor de grootste slag. Dus A12 – A30 en dan via Voorthuizen. Of A50 – A1 en dan via Apeldoorn. Allebei geprobeerd. Maar toen ontdekte ik de provinciale route over de Veluwe via Otterlo. Veel relaxter en bijna dezelfde reistijd! En ook nog eens zo’n 14 kilometer korter.

ANDER VERPLAATSINGSGEDRAG

Met mijn start in Ermelo is dus mijn daily urban system verandert. Met andere woorden: mijn verplaatsingsgedrag is anders geworden. En ook mijn reisbeleving. Na een week ontdekte ik dat ik van deur tot deur geen VRI tegen kom! Ik was stomverbaasd dat je zonder lichten toch nog een heel eind kunt komen in Nederland. Ik moet weleens wachten bij het kruispunt in Garderen, maar verder geen oponthoud. En ik rij bijna continu door Natura 2000-gebied. Fantastisch toch?! Waar kan dat toch nog in Nederland. Met een opkomende zon is het genieten van de natuur en de omgeving.

DE BREVER-WET

Volgens de Brever-wet, een verkeerskundig principe uit de jaren 70, besteden we een vrijwel constante hoeveelheid van onze tijd aan reizen. Al decennialang is dit 70 tot 90 minuten per dag, verdeeld over verschillende verplaatsingen en vervoermiddelen. Ruim 20 jaar geleden gebruikte ik deze wet als basis voor tijd-ruimtebeelden bij mijn afstudeerproject voor de provincie Noord-Brabant. De wet geldt nog steeds. En hoewel de reisduur niet verandert, leggen we gemiddeld wel grotere afstanden af. Simpelweg omdat de snelheid van vervoermiddelen toeneemt en de infrastructuur verbetert. Maar het omgekeerde geldt natuurlijk ook: neemt de snelheid van het vervoer af, dan zoeken we alternatieven voor bestemming en/of infrastructuur. Dus ook voor de route.

WAT LEVEREN DE PAS-MAATREGELEN OP?

Mijn route naar Ermelo over de Veluwe is van deur tot deur 50 kilometer. De route via Apeldoorn is bijna 65 kilometer, waarvan ruim 40 kilometer snelweg. Daar geldt vanuit de PAS-maatregelen na 1 maart een snelheidslimiet van 100km/uur. Het maakt de route 5 minuten langer, dus mijn route levert daarmee 5 minuten tijdswinst op. Wat zou daar het gevolg van zijn als de Brever-wet in werking gaat treden? Gaat het volledig vollopen? Ontstaat er juist meer uitstoot? We gaan het zien, maar ik hoop dat weinig mensen mijn alternatief gaan waarderen. 😉